Ekran Kartı Nedir Nasıl Çalışır?

Gün geçtikçe hızı, performansı, işlem kabiliyeti ve dolayısıyla da ücreti katlanarak artan ekran kartları yeni dönem bilgisayarların en gözde donanımı haline geldi. Oyunlarda yüksek görüntü kalitesi arayanların dışında Bitcoin madenciliği yapanların da bilgisayarda ilk baktıkları şey ekran kartı. Peki ekran kartını bu kadar popüler yapan şey ne? Öncelikle ekran kartları ne işe yarar, oradan başlayalım. Ekran kartları bilgisayarın işlemcisinde işlenen verileri monitöre anlaşılır bir şekilde iletme amacıyla kullanılan kartlardır. Yani işlemciyle ekran arasında iletişim kuran cihazdır kısaca. Monitörler görüntüleri göstermek için analog sinyaller kullanırlar. Ekran kartları ise ekrana gidecek olan görüntünün dijital bilgisini alır, kendi belleğinde depolamak suretiyle analog sinyallere çevirir ve ekrana yansıtır. Görüntünün monitöre yansıtılmasını sağlayan ekran kartları aynı zamanda görüntünün kalitesini de belirlemektedir. Bilgisayar ekranındaki bir görüntünün kalitesi hem görüntü bağdaştırıcısı yani ekran kartına, hem de monitöre bağlıdır. Çünkü monitörünüz yeterince özellikli değilse, ekran kartınız ne kadar iyi olursa olsun kaliteli bir görüntü elde edilmeyecektir. Grafik kartı dediğimizde ise elbette hepimizin aklına gelen şey GPU. Fakat aslında temelde aynı şeylermiş gibi görünseler de bir GPU’yu (Grafik işlemci ünitesi) standart bir CPU’dan (Merkezi işlem birimi) ayıran şey ise aslında grafik kartını bu kadar popular yapan şey. CPU’nun temel görevi diğer aygıtlardan gelen verileri analiz eder, bir takım matematiksel işlemler yardımıyla sonucu ilgili yerlere ulaştırır. İçerisinde milyonlarca transistor(yarı iletken silikon) bulunmakla beraber transistor sayısı işlemci hızıyla/frekansıyla ilgilidir. İşlemci frekansı arttıkça işlemcinin hesaplama hızıda artmakta ve dolayısıyla bilgisayardan aldığımız performansda artmaktadır. Ayrıca gelişen teknoloji ile çekirdek sayısıda artarak tek çekirdekle başlayan serüven – çift çekirdek – dört çekirdek – sekiz çekirdek diye katlanarak gitmektedir. Bu çekirdek sayısı aynı anda birden fazla uygulama çalıştırmamıza olanak sağlamaktadır. Biraz daha detaya inelim ve örneklendirelim; Zamanla oyunlardaki detay seviyesinin artması, 4K videolardaki detay seviyeleri ve benzeri bir çok grafiksel materyallerin kalite ve detay seviyelerinin artması ile merkezi işlemci(CPU) grafik hesaplamalarında, çizimlerde parelel yürütülmesi gereken binlerce işte yetersiz kalmaktadır. Çünkü grafik ekrana yerleştirilirken kordinatından açı değerleri gölgeleme ve diğer piksellerle olan konumu bunların ekrana uygun şekilde yerleştirilmesi gibi binlerce, milyonlarca işlem gerekir! Bu işlemler yapılırken gereken en önemli şey biz kullanıcılar için hızdır. Bu yüzden merkezi işlemci yetersiz kalır çünkü CPU işlemleri çok yüksek bir hızda seri halinde yapar. Yani bir işlemi bitirip diğer işleme geçer. Fakat GPU binlerce işlemi aynı anda parallel bir şekilde yapar. Bu da GPU’ya anlık olarak büyük bir işlem hacmi sağlar. Aradaki farkı daha iyi anlamak adına GPU’yu bir fabrikaya, CPU’yu ise ünlü fizikçi Steven Hawking’e benzetebiliriz. Her biri bir çekirdekle temsil edilen fabrika işçileri (yani GPU) basit ve benzer görevleri harika bir biçimde yerine getirebilirler. Diğer yandan Hawking (yani CPU) inanılmaz zeki olsa da yalnızca bir kişi. Dolayısıyla onun yeteneği de yapay zeka gibi tekil ve karmaşık problemlerde çok daha iyi sonuçlar veriyor.

Bu yazıyı beğendin mi?
  • Fascinated
  • Happy
  • Sad
  • Angry
  • Bored
  • Afraid
Ziyaettin Gürel
Hayat, bisiklete binmek gibidir. Dengede kalmak için hareket etmek zorundasınız.
Yazı oluşturuldu 63

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Aramak istediğinizi üstte yazmaya başlayın ve aramak için enter tuşuna basın. İptal için ESC tuşuna basın.

Üste dön